Boegbeeld, Leonie Mijnlieff, 2004
Wiegbrug
Je moet het weten als je over de Wiegbrug wandelt of ervoor staat te wachten wanneer hij net openstaat. Als je dan even naar beneden kijkt, zie je een man die zich uit de beton worstelt van het brugwachtershuisje. Het kunstwerk staat verdekt opgesteld en dat is precies wat beeldend kunstenaar Leonie Mijnlieff wilde, zodat het een verrassing zou zijn als je vanuit het centrum de Baarsjes binnengaat.
Mijnlieff werd door een buurtinitiatief gevraagd om een kunstwerk te maken. Daarbij moest ze iets doen met de straatnamen uit de Admiralenbuurt, die zijn vernoemd naar mariniers. Ze werd vrijgelaten om daar zelf een invulling aan te geven. Ze koos ervoor om een boegbeeld te maken, zoals de sculpturen die aan de boeg van oude schepen hangen. De scheepsbemanning geloofde dat de beelden van zeemeerminnen en andere mythische figuren voorspoed brachten en het schip zouden behouden voor ziektes, stormen en rampspoed. Mijnlieff koos er echter niet voor om een mooie halfnaakte vrouw te verbeelden, maar een man die zich in een benarde positie bevindt. “Ik wilde het beeld iets persoonlijks meegeven. Wat ik in mijn werk probeer weer te geven, is vaak een onderhuidse strijd. Voor mij zit er een innerlijke en uiterlijke wereld in het beeld, en het gevecht tussen omhoog willen komen en naar beneden gedrukt worden. We hebben allemaal dingen te bestrijden in ons leven, die minder leuk zijn, waar we ons aan moeten ontworstelen, en waarvan je hoopt dat je er beter van wordt”, legt ze uit.
Om het beeld te maken, gebruikte ze een model dat zich in deze zeer moeilijke houding moest wringen. Eerst was Mijnlieffs plan om het beeld in keramiek te vervaardigen. “Toen heb ik dus een beeld gemaakt, helemaal opgebouwd uit kleirolletjes. Dat heb ik vervolgens gevormd. Het beeld moest helemaal in de oven kunnen en dan ook nog eens niet ontploffen.” Maar Stadsdeel West vond keramiek een te kwetsbaar materiaal voor in de publieke ruimte. Toen is er een mal gemaakt van het beeld en is het in aluminium gegoten. Mijnlieff is erg blij met die uiteindelijke materiaalkeuze. “Het is wel een zwaar onderwerp, maar het materiaal moest iets lichts zijn.” Daarnaast glimt het aluminium als het wordt opgepoetst door de gemeente. Maar ze heeft vooral geluk gehad met de locatie van haar werk. Het brugwachtershuisje van de Wiegbrug is één van de weinige huisjes, die niet direct bevestigd is aan de brug. Het beeld hangt nu net als de boegbeelden van weleer vlak boven het water en reflecteert door het materiaal. Mijnlieffs sculptuur is dan wel verborgen voor onwetende voorbijgangers die de brug oversteken, het is des te zichtbaarder voor de vrachtschepen die onder de brug door langs het beeld varen.
Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute in De Baarsjes. In de podcast luister je naar gesprekken tussen kunsthistoricus en onderzoeker van deze route, Sietske Roorda, en schrijver Willem Sjoerd van Vliet.