Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Noord (oosten van Noord)

  • permanent
  • toegankelijk

Hoog vanuit een raam in een flatgebouw aan het Waterlandplein zie je buiten op de straat drie of vier zilveren maanvlinders liggen. Het zijn de stenen vlinders van kunstenaar Berend Strik, die in de bestrating verzonken zijn en de entree vormen tot de flats. De vlinders zijn niet vanuit ieder appartement te zien. Net als echte vlinders zie je er soms heel veel en dan plotseling geen enkele meer.

Strik verwijst met zijn kunstwerk naar de zilveren manen die ooit in dit moerasachtige gebied rondfladderden. De vlinders zijn uitgestorven in de jaren ’60, toen het Waterlandplein ontwikkeld werd. Toen aan het begin van 21ste eeuw werd besloten om tot herontwikkeling van het gebied over te gaan, werd Strik hier al in een vroeg stadium bij betrokken. Hij vindt het belangrijk om met zijn kunst te refereren naar de geschiedenis van een plaats. “Het kan je helpen je met zo’n plek te verbinden, juist omdat het al nieuwbouw over nieuwbouw heen is.” Strik zat met woningbouwcoöperatie Ymere, architectenbureaus Architecten.Cie, Hans van Heeswijk architecten, Atelier Pro en Stadsdeel Noord aan tafel. Er was dus een heel krachtenveld waar hij tussen moest schipperen als kunstenaar.

Als locatie voor zijn kunstwerk kreeg hij in eerste instantie de entreehallen van de flats toegewezen. Hij had toen al snel het idee om iets met de zilveren maanvlinder te doen: “Wat er mooi is aan de vlinder, is dat hij zich ophoudt in gebieden waar je bescherming hebt, maar waar je ook makkelijk weer weg kan. Ik vond dat wel mooi, want een entree heeft dat ook. Je komt daar binnen voor bescherming, maar het is ook een plek waar je weer makkelijk weg kan.” Toen bleken de architecten de entreehal echter al ontworpen te hebben en daarbij geen ruimte voor Striks werk te hebben overgehouden. Zo werd Striks kunstwerk naar buiten verschoven en kwam het uiteindelijk op straat voor de entrees van de flatgebouwen te liggen. Maar voor het zover was, werd Striks vlinder een jaar uitgetest op het midden van een pleintje naast de flatgebouwen. Mensen gingen op de grond op de vlinder liggen en foto’s van zichzelf maken, waardoor het leek alsof ze zelf oranje-zwarte vleugels hadden. “Ja, maar dat doe je niet als het bij de entree ligt,” merkt Strik op. Nu staan er eerder scooters en fietsen op de vlinders.

Strik geeft aan geschrokken te zijn toen hij onlangs zijn werk ging bekijken, dat onder de kauwgom en olievlekken zat. “Je ziet dat de stenen van het kunstwerk verschuiven. Ik wilde dat ze vastzaten aan de vloer van het gebouw en echt bij de entree hoorden. Maar dat kon niet, want ze moeten de stenen weg kunnen halen, zodat ze altijd bij de fundering kunnen.” Het kunstwerk voor het kleine beestje is op deze plek tweeledig: aan de ene kant wordt de uitgestorven vlinder nogmaals platgetrapt door mensen, aan de andere kant functioneert het als een deurmat die bewoners en bezoekers verwelkomt in de flatgebouwen.

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute in het oostelijk deel van Noord. In de podcast luister je naar gesprekken tussen kunsthistoricus en onderzoeker van deze route, Sietske Roorda, en schrijver Willem Sjoerd van Vliet.

Agenda

september