Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Noord (oosten van Noord)

  • permanent
  • toegankelijk

Naast het uit 1976 stammende Ontmoetingsplaats bij het Buikslotermeerplein van de Japans- Amerikaanse kunstenaar Shinkichi Tajiri kent Amsterdam Noord kent nóg een ontmoetingsplaats. Midden op het Waterlandplein is een podium te vinden dat bestaat uit donkergrijze en roestkleurige blokken, met daarnaast bankjes in krullende vormen in dezelfde roestkleur. Op het podium is een plakkaat aangebracht, waarop staat te lezen dat deze Ontmoetingsplaats 21ste eeuw een schenking is van de woningcoöperatie Ymere aan de Waterlandpleinbuurt.

Ymere had de opdracht voor de Ontmoetingsplaats 21ste eeuw verleend aan ontwerpbureau Studio Tjep. Studio Tjep maakt in de publieke ruimte vooral praktische ontwerpen met een speels element, zoals hekken in de vorm van fietswielen voor bij de fietsenstalling op het Rokin, of torens met filigrein die de ventilatiehuisjes in de Spaarndammerbuurt verhullen. Ontwerper Frank Tjepkema vertelt over de opdrachtformulering voor zijn ontwerp op het Waterlandplein: “Het moest een ontmoetingsplaats en een platform zijn voor allerlei evenementen, zoals buurtactiviteiten, bandjes die optreden, een presentatie, noem het maar op. Alles wat een openbare publieke buurtfunctie kan dragen.”

In het ontwerp hield hij rekening met de grootste valkuil. “Een podium is leuk, maar alleen als het bezet is. Het gevaar van een podium is dat het een droevige plek wordt als het leeg is. Dus het moet iets zijn wat zo weinig mogelijk op een podium lijkt als het niet gebruikt wordt. Toen kwam het idee hoe gaaf zou het zijn om een sculptuur te maken, dat je met twee of drie handelingen kan transformeren in een platform en ook weer weg kan halen.” Voor de onthulling van Studio Tjep’s Ontmoetingsplaats 21ste eeuw kwam er een pilot-editie van het podium om te onderzoeken aan wat voor optredens er behoefte was in de buurt.

Studio Tjep heeft een speciale boormachine bij het werk geleverd, waarmee de donkergrijze blokken naar beneden gedraaid kunnen worden. Het beste aanzicht op de sculptuur hebben de bewoners in de flatgebouwen. Je ziet dan een verloop van vierkante blokken die in sierlijke krullen veranderen. Tjepkema legt uit dat hij met de organische vormen wilde refereren naar de historische architectuur in het centrum van Amsterdam, die gekenmerkt wordt door veel fraaie ornamenten, in tegenstelling tot de moderne architectuur van het Waterlandplein die juist gekarakteriseerd wordt door strakke zakelijkheid.

De speelse vormen van de bankjes refereren ook naar de muziek die van het podium stroomt als er een optreden is. Dat er door de buurt veel van het podium en de bankjes gebruikgemaakt wordt, blijkt uit foto’s op social media van herfst- en kerstmarkten, de Waterlandloop en de Paasviering. Het is wel opvallend dat in de wintermaanden, wanneer er nauwelijks van het podium gebruik wordt gemaakt, de donkergrijze blokken niet naar beneden gedraaid worden. Tjepkema zegt daarover: “Ja, er was een beheerder van de flatgebouwen en die heeft de boormachine. Maar dan moet hij het wel doen, want anders werkt het niet.”

 

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute in het oostelijk deel van Noord. In de podcast luister je naar gesprekken tussen kunsthistoricus en onderzoeker van deze route, Sietske Roorda, en schrijver Willem Sjoerd van Vliet.

Agenda

november