Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Noord (oosten van Noord)

  • permanent
  • toegankelijk

Een aantal jaar geleden werd kunstenaar Marcel Smink benaderd door de gemeente Amsterdam met de boodschap dat zijn kunstwerk Poort van Nieuwendam weggehaald moest worden. De verkeerssituatie als je de ring A10 afkwam bij afslag S115 ging veranderen. Er zou een rotonde komen en er was geen plaats meer voor de poort. Smink vroeg of hij de tekeningen mocht bekijken en hij zag dat zijn kunstwerk prima anders in te passen was. “Hij staat nu veel prominenter tegen de weg aan dan hij oorspronkelijk geplaatst was. Het is er veel beter op geworden, want hij confronteert meer dan dat hij deed.”

De rotonde ging ten koste van een landschapstuin die aan de andere zijde van de weg was aangelegd. Die bestond uit slootjes met knotwilgen ernaast, maar daar was na vijf jaar al nauwelijks iets van over. In eerste instantie was het de bedoeling dat Smink op de plek van de landschapstuin een kunstwerk zou maken, maar toen hij ging kijken op de locatie, vond hij aan de andere kant van de doorgaande weg asfaltoverblijfselen van de oude Zuiderzeeweg. Het idee ontstond om de oude weg te laten bestraten en op te laten gaan in een poort.

Dat het kunstwerk een referentie is naar de andere historische stadspoorten in Amsterdam en de poortwoningen in de tuindorpen, is een uitleg die later aan de Poort van Nieuwendam is toegevoegd. Hoewel het wel de eerste poort van Amsterdam Noord is, dat verder geen historische stadspoorten kent. Ook is de naam van het kunstwerk met de tijd veranderd. In eerste instantie heette het kunstwerk de Poort van Noord, maar dat werd Poort van Nieuwendam, een verwijzing naar het nabijgelegen Tuindorp Nieuwendam.

Smink geeft aan dat hij het niet erg vindt dat die betekenis en naam er later aan zijn toegevoegd, maar zijn initiële idee achter het kunstwerk had veel meer met de verkeerssituatie te maken. “Ik was toen heel erg bezig met de invloed van het verkeer op de openbare ruimte”, vertelt Smink. “Dit idee had ermee te maken dat de weg zich opkrult en dat je met de auto niet meer verder kunt en als voetganger wordt gedwongen om de ruimte waar te nemen. Automobilisten zien dingen veel sneller en ook afstandelijker. Het kunstwerk is een soort dwangmiddel om je te verhouden van de ene weggebruiker tot de andere. Het past mooi op die plek, want je komt als automobilist net de ring af geracet en je bevindt je aan het begin van een woonwijk.”

Inmiddels maakt er een andere weggebruiker dankbaar gebruik van de Poort van Nieuwendam. BMX-fietsers gebruiken de zes meter hoge poort als een schans om in snelle vaart tegenop te fietsen en salto’s vanaf te maken. “Zij zien het absoluut als een uitdagend object dat overmeesterd moet worden. Op sommige dingen kun je anticiperen, maar die fietsers gingen mijn verbeelding echt te boven.”

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute in het oostelijk deel van Noord. In de podcast luister je naar gesprekken tussen kunsthistoricus en onderzoeker van deze route, Sietske Roorda, en schrijver Willem Sjoerd van Vliet.

Agenda

september