Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Noord (oosten van Noord)

  • permanent
  • toegankelijk

Wanneer is een kunstwerk mislukt? Dit is een vraag waar menig kunstwerk in de publieke ruimte op een gegeven moment mee te maken krijgt. Het kunstwerk Ontmoetingsplaats van de gerenommeerde kunstenaar Shinkichi Tajiri (1923-2009) kent dit probleem al vanaf zijn ontstaan. De titel van het kunstwerk draagt de verwachting in zich om een plek van ontmoeting te zijn, maar de bebladerde witte trappen en zitkuilen aan de rand van winkelcentrum Boven ‘t Y en tussen de parkeerplaatsen van het wooncomplex Plan van Gool zien er altijd troosteloos en verlaten uit.

Tajiri was van Japanse afkomst en groeide op in Amerika. Die dubbele nationaliteit en het vraagstuk van identiteit speelden een grote rol in zijn kunstpraktijk. Tajiri had gestudeerd aan de Chicago Institute of Art en was daarna in Parijs bij de kunstenaar Ossip Zadkine in de leer gegaan. Vervolgens ging hij zijn Nederlandse echtgenote Ferdi Jansen achterna en verhuisde hij in de jaren ’50 naar Amsterdam. Zijn oeuvre in de publieke ruimte staat in het teken van strijd, harmonie en verzoening. Dit komt vaak terug in de vorm van grote bronzen wachters en enorme knopen. In die zin is het werk Ontmoetingsplaats een vreemde eend in de bijt, hoewel het wel aansluit op het idee van de knoop als een punt van contact. De knoop om een pilaar op Schiphol, die in dezelfde tijd werd opgeleverd, heet immers ook Meeting Point.

Toen Tajiri in Nederland kwam, stond hij als internationale kunstenaar in hoog aanzien van de Nederlandse kunstwereld. Hij raakte hij bevriend met Cobra-kunstenaars, zoals Karel Appel, Corneille en Constant. De laatste heeft hoogstwaarschijnlijk het begrip homo ludens, spelende mens, bij hem geïntroduceerd. Tajiri zag voor zich hoe op zijn kunstwerk van 25 x 15 m kinderen met elkaar zouden spelen en volwassenen zouden gaan zitten voor een praatje. Daarmee zou het een woonkamer in de buitenlucht worden. Het kunstwerk Ontmoetingsplaats sluit daarmee aan op de architectuur van architect Frans van Gool. Met zijn galerijen en slurven, die lijken op de voetgangersbruggen van Schiphol, wilde Van Gool ook een ruimte creëren tussen binnen en buiten, toegankelijk voor iedereen.

Die openheid in het Plan van Gool is inmiddels aan banden gelegd. De galerijen zijn sinds de renovatie gesloten voor buitenstaanders en bezoek moet eerst aanbellen om binnengelaten te worden. Tegen het kunstwerk van Tajiri kwamen buurtbewoners in de jaren ’70 al in opstand. Ze vonden het kunstwerk te duur, en waarom was er geen kunstenaar uit de wijk gevraagd om hier iets te maken? Inspraak had echter geen zin meer, want de locatie en opdracht stonden al vast. De ‘hardhandige verwijdering’ die door de omwoners was aangekondigd, bleef uit, maar het werk wordt tot op heden niet veel gebruikt. Het gaat na 45 jaar echter wat ver om te zeggen dat de bewoners van het Plan van Gool dit uit wrok nalaten.

Hoe verlaten het kunstwerk er ook uitziet, de grote witte trappen zijn majestueus, de rondingen in het werk hebben iets weg van amfitheaters uit de Griekse Oudheid, en in Tajiri’s monografieën wordt zijn werk niet Meeting Point maar Forum genoemd. Tajiri’s kunstwerk laat zich lezen als een overblijfsel uit een voorbije tijd. Het is als de Olympus waar de goden elkaar nog steeds ontmoeten, maar waar de lokale bevolking allang geen oog meer voor heeft.

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute in het oostelijk deel van Noord. In de podcast luister je naar gesprekken tussen kunsthistoricus en onderzoeker van deze route, Sietske Roorda, en schrijver Willem Sjoerd van Vliet.

Agenda

september