Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder Titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Strike a Pose – Wafae Ahalouch

Amsterdam, the magic center, art and counterculture 1967-1970

Schip van Slebos

De Appel

Het Bankje

Het Raam

De Oude Kerk

Het Stoepje

Licht

De Brug

De Brug

Ruimtestructuur

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

City Cells

Nelson Mandela

Monument tegen Apartheid en Racisme

DOE IETS / DO SOMETHING

Spanje Monument

De Muur

Gedenkteken Steven van Dorpel

De Grote Glijbaan

Yellow Wings

Dolle Mina

Man en Schaap

Hortus Botanicus

Portrait of Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Anton de Kom

Now, Speak!

Tayouken Piss

Monument Bijlmerramp

Sequin Monument

Mama Aisa

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Nationaal Monument Slavernijverleden

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Industrieel Monument

The Black Archives

Tussentijd

Corned Beef

Sami

Brace for Impact, Node #6

Untitled (You Don’t Have To Be Here)

Staalmanplein

Wegwerphuisje

Groot Landschap

De 7 poorten

Klimmuur

De Kies

Black Waves

Tectona Grandis

Stapeling omlaag

Animaris Rhinoseros Transport

Tuinen van West

De Poort van Constant

Fietstunnel station Amsterdam CS

Noordbeeld

NDSM-Werf

Ontmoetingsplaats

IJ boulevard

ADM monument

De Ceuvel

NDSM-Werf

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Ataturk

Twee Beelden

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Official Opening Pay Attention Please!

De Kost en de Baat

Van Eesteren Museum and Aldo van Eyck’s climbing frames

Constructie met I-balken, André Volten

Mirage, Tamás Kaszás

Rembo, Bastienne Kramer

Untitled, Margot Zanstra

Horse Chestnut, Amok Island

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen, Carel Visser

Opstandingskerk, Marius Duintjer

Cascoland

WOW Amsterdam

Leonard van Munster, Under Heaven 02

Lex Horn, Concrete relief Hendrik de Keyser

Het Wiel, Jeroen Henneman

Herbert Nouwens, Brettensuite

White Noise

De Wachter

Feestelijke Beelden (festive sculptures)

Your Life is Calling

Untitled

Primum movens ultimum moriens

11 Rue Simon Crubellier

Lady Solid

Opgelichte Stoeptegels

Ode to Mungus, Menhir Tower and Spire

Untitled (Hildo)

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Amsterdam, the Magic Center Art and counterculture 1967-1970, Stedelijk Museum Amsterdam

Monument for the White Cube – P/////AKT

Monuments to the Unsung – Framer Framed

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

GET LOST – art route, several artists

Ode to the Bijlmer – CBK Zuidoost

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

We should have a conversation (2018) – De Appel

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

NDSM-wharf

Art tour Amsterdam West

  • permanent
  • accessible

Rembo remains copperless

Bastienne Kramer’s Rembo looks tough like a doorman. That is no coincidence: the distric of Slotervaart/Overtoomse Veld, the commissioner, requested the artist to ‘take into account the extreme forms of vandalism in the Rembrandtpark area’. Whatever the sculpture was going to look like, it would have to be vandal-resistant.

When the work was realised in 2006, Kramer proved to have turned this limiting aspect into a quality. In case a vandal damaged the green ceramics, she would replace the broken parts with copper plates. Copper is a metal that turns green when it oxidises, so Rembo would still be the green-coloured colossus, even when all bandaged up.

It’s twelve years later, and the municipal concern has proven unfounded. Extreme forms of vandalism did not occur so far and Rembo remains copperless, standing proud in all his ceramic glory. In the meantime Rembrandpark was thoroughly revised and is starting to look more and more like Vondelpark: no vandalism, just fitness clubs and barbeque parties.

I imagine Rembo was originally thought of as a gatekeeper to the park. But where is its entrance anyway? I could show you the entrance to any other park in Amsterdam, but not this one. This park has only side entrances, no main gate. The lack of vandals makes Rembo a jobless doorman. Apart from couples out on a picnic he has nothing to guard. Can someone please strike the first blow?

More information

Müller, Elke (2012) Interpassiviteit en creativiteit – Hoe interactieve metaalmoeheid tot (levens)kunst te verheffen, in: Krisis, 2012/2. Amsterdam.

Agenda

April