Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Molenwijk (Noord)

  • permanent
  • toegankelijk

In het kinderboek Winnie-de-Poeh van A.A. Milne staat een verhaaltje waarin het beertje Winnie de Poeh en zijn vriendje Knorretje de sporen vinden van een vreemd beest, een woezel. In Molenwijk hoef je geen speurtocht te houden om een mysterieuze woezel te vinden, want hier bestaat het fantasiedier echt.

Vlak naast de Tjaskerflat, bij een dikke boom, staat de familie woezel. Het zijn fel rood, wit, blauw, zwart en geel gekleurde beesten en ze doen denken aan knutselwerkjes die kleine kinderen maken. De kunstenaar Marijke Ouendag-van Lis liet zich voor dit werk ook inspireren door een tekening van haar dochtertje, zo blijkt uit het artikel De Woezels van Marijke Ouendag: gekke beesten met een harde boodschap uit 1972 in De Tijd, dagblad voor Nederland.

Ouendag-van Lis was een ‘verveelde huismoeder’, die met haar woezels in verzet kwam. In het krantenartikel zegt ze over haar huiselijk bestaan: “Het viel verschrikkelijk tegen. Je ontdekt dat je in een stedelijke omgeving leeft die niet op het kind berekend is. Dat geeft een enorme spanning voor moeder en kind. Je moet elk sociaal contact voor je kinderen zelf verzorgen, wil je ze tenminste niet te pletter laten rijden op straat. Dat vraagt een grote inspanning. Je bent gedwongen steeds met de kinderen bezig te zijn en op een gegeven moment is dat ook voor ma niet zo bevredigend.”

Met haar woezels wilde Ouendag-van Lis een herkenning- en ontmoetingspunt maken voor kinderen dat bij hun belevingswereld paste. Ze maakte vergelijkbare woezelbeelden voor zo’n 30 speelplaatsen in Nederland. Ook voor het plein van de nabijgelegen basisschool De Bonkelaar had ze een beeld geleverd, maar vanwege het veelvuldige gebruik als speelobject en omdat er bij het beeld fikkies gestookt werden, werd het te gevaarlijk om erop te spelen en is het beeld verwijderd.

Wat veel bewoners niet weten, is dat er zich naast de Woezels nóg een bijzonder speelobject in Molenwijk bevindt. Voor Werkplaats Molenwijk van Framer Framed is in de zandbak een klimrek van architect Aldo van Eyck te vinden. Van Eyck was vanaf 1947 werkzaam voor Stadsontwikkeling van de Gemeente Amsterdam en begon met het ontwerpen van vrij toegankelijke speelplaatsen. Dit was een grote vernieuwing, want in de periode daarvoor moesten kinderen lid zijn van een speeltuinvereniging om van een speelplaats gebruik te mogen maken.

In totaal kwamen er tussen 1947 en 1978 700 speelrekken in Amsterdam te staan van de hand van Van Eyck. De speelplaats in Molenwijk is één van de 90 overgebleven klimrekken van Van Eyck. Met zijn speelplaatsen kon hij zijn ideeën over architectuur in praktijk brengen. Van Eyck’s ontwerpen kunnen gezien worden als oefeningen in non-hiërarchische composities. Dat is terug te zien in het klimrek in Molenwijk, dat wordt gekenmerkt door de simpele horizontale buizen.

Ouendag-van Lis ageerde juist tegen de monotone klimrekken. “(H)ier in Nederland hebben speelplaatsen altijd een restfunctie, gesitueerd op een tochtige hoek en ze zien er bijna allemaal hetzelfde uit. Daarom wil ik verder gaan, wil ik een hele omgeving vormgeven en daar de woezels in integreren.”

Toch hebben de speelplaats van Van Eyck en de Woezels van Ouendag-van Lis een gemene deler. Het zijn een paar van de oudste werken die in Molenwijk staan. Vele generaties kinderen, die opgegroeid zijn in Molenwijk, hebben op deze objecten gespeeld. Het maakt dit soort kunst zeer geliefd door de nostalgische gevoelens die eraan kleven, net als de warme gevoelens die we hebben bij het beertje Winnie de Poeh en zijn vriendjes uit het Honderd Bunderbos.

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute in Molenwijk. In de podcast luister je naar gesprekken tussen kunsthistoricus en onderzoeker van deze route, Sietske Roorda, en schrijver Willem Sjoerd van Vliet.

Agenda

augustus