Public Art. Amsterdam

Agenda

Ontmoetingsplaats 21ste eeuw

Figuren en Vuur

Ladders

Krijger

Vruchtbaarheid

Totempaal

Mensen op strand met parasol

Monument voor de Vrede

Aardewerk

Zwerm

Blauwe Boog

Jongen met Haan

Papieren Vliegtuigpijl

Schaapjes

Senza Parole

Vleugelvormen

Zonder moeite niets (Het Sieraad)

Herdenkingsmonument voor slachtoffers Tweede Wereldoorlog

De Wending 666/999

Vriendschapsbanden

Boegbeeld

Ankh

Het Molecularium

Vierwindstrekenbrug

Zonder titel (hekwerk poort)

Home is where the heart is: de potkachel

Kunstverkeersborden

Ballonnen

Silhouetten

Muurschildering 50 jaar Molenwijk

Woezels

Flyways

Ontmoetingsplaats

Zilveren Manen

Poort van Nieuwendam

BOLD TOREN BOUWMATERIALEN

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Sunday Seminar Pay Attention Please! curating the city

Officiële opening Pay Attention Please!

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

Stichting NDSM – werf

Kunstroute Noord (Molenwijk)

  • permanent
  • toegankelijk

Het kunstwerk Silhouetten is door de Duitse beeldend kunstenaar Marin Kasimir, woonachtig in Brussel, bedoeld als een draaideur tussen Molenwijk en de noordelijk gelegen Walvisbuurt. Je moet vanuit Molenwijk eerst een dijkje oplopen en vervolgens de Molenaarsweg oversteken om bij het kunstwerk te komen. Het is een klein pleintje met daarop een beeldengroep, die een cirkel vormt.

Kasimir had al eerder een soortgelijk kunstwerk gemaakt in het Franse stadje Issoudun, namelijk Le Place des mirroirs (1994). Hierin paste hij het draaideuridee ook toe om een plein te maken in de publieke ruimte, waar mensen kunnen gaan zitten. “Ik wil niet alleen een kunstwerk maken voor mijzelf of de kunstwereld, maar juist ook voor de bewoners”, legt hij uit. Je vindt dus niet alleen het concept van de draaideur terug in Silhouetten, maar er zitten ook bankjes in het kunstwerk verwerkt. Kasimir zegt dat hij mensen echt een entrée wilde geven naar hun wijk.

Wat misschien het meest opvallend is aan Silhouetten, zijn de profielen die Kasimir erin heeft aangebracht. Bij één beeld zie je bijvoorbeeld het profiel van het naakte lichaam van een vrouw, dat langzaam verandert in dat van een man. Als je naar boven kijkt, zien de richels eruit als klassieke architraven, maar als je aan beide zijkanten van het beeld kijkt, zie je dat er verschillende profielen van personen te zien zijn. Kasimir vertelt: “Ik wilde geen frontaal werk maken, maar werken die ontdekt moeten worden door erlangs te wandelen.”

Kasimir was in deze periode van zijn carrière veel bezig met het maken van dit soort profielen. Hij liet bijvoorbeeld het profiel van de toenmalige Franse president François Mitterand overlopen in het profiel van zijn moeder. Voor de beeldengroep bij Molenwijk heeft hij vooral gebruik gemaakt van de profielen van familie en vrienden. Kasimir vertelt dat hij hiermee de afstand tussen twee individuen wil laten zien, die soms heel klein kan zijn of juist heel groot. “Uiteindelijk gaat het om de wens om samen te zijn.”

Silhouetten bleek al snel een geliefd object om te bespuiten met graffiti. Het kunstwerk, dat in beton is gegoten, had volgens Kasimir een hele mooie kleur, waardoor het leek alsof het van marmer was. Inmiddels is het overgeschilderd met rood-oranjeverf, waardoor dat effect verloren is gegaan. “Toen ik er ooit een foto van zag, heb ik gezegd: ‘Dit is mijn werk niet meer’.” Maar na het zien van recente foto’s identificeert hij zich nog steeds wel met het concept, de intentie en de vorm van zijn werk.

Oud-cultuurambtenaar Pieter Roemer vertelt dat het eigenlijk de bedoeling was dat het beeld niet op de rand van twee wijken zou komen te staan, maar in de Walvisbuurt. Het werk van Kasimir nam echter te veel ruimte in beslag. Daarom moest er een nieuwe locatie gevonden worden. Dat is uiteindelijk deze plek aan de Molenaarsweg geworden. Als je voorbij Kasimirs kunstwerk bent gelopen, leidt een bruggetje over het water naar de Walvisbuurt. Toch hoort dit kunstwerk ook echt bij Molenwijk. Kasimir noemt zijn werk zelf Molenaarsplein, en als je het kunstwerk vanuit vogelperspectief zou bekijken, dan zie je dat de draaideuren de wieken van een molen vormen.

Beluister ook de podcastaflevering over dit kunstwerk, en laat je meeslepen door de boeiende verhalen achter de werken van kunstroute in Molenwijk. In de podcast luister je naar gesprekken tussen kunsthistoricus en onderzoeker van deze route, Sietske Roorda, en schrijver Willem Sjoerd van Vliet.

Agenda

september