Public Art. Amsterdam

Live tour Schrijvers en de Stad: Rashid Novaire

>> Speciale editie<< Live tour Schrijvers en de Stad: Fiep van Bodegom

Live tour met Schrijvers en de Stad: Alma Mathijsen

Summer in Ferrotopia: Drawing workshop by Jonas Ohlsson

FREE ART NOW: Here today, gone tomorrow

FREE ART NOW: Untitled

FREE ART NOW: Mental Superpowers – Exotica

FREE ART NOW: Solstice

FREE ART NOW: Hungry for Love

FREE ART NOW: Progress vs Regress

FREE ART NOW: Circular Portrait

FREE ART NOW: Untitled

FREE ART NOW: Here today, gone tomorrow

FREE ART NOW: Progress vs Regress

FREE ART NOW: Mental Superpowers

Schrijvers en de Stad: Chris Keulemans en Massih Hutak

Schip van Slebos

How to Kill a Tree, Edward Clydesdale Thomson

Walid Siti – Framer Framed

Fietstunnel station Amsterdam CS

IJ-boulevard

Spanje Monument 

Twee Beelden

De 7 poorten

De Muur

ADM monument

Noordbeeld

Ontmoetingsplaats

Observatorium

De Ceuvel

Gedenkteken Atatürk

NDSM-Werf

Ferrotopia – Stichting NDSM-werf

The First Turk Immigrant or The Nameless Heroes of The Revolution – Framer Framed

Johann Arens – Findings on Palpation (Extended Matter IV) – P/////AKT

Amsterdam Magisch Centrum Kunst en tegencultuur 1967-1970 – Stedelijk Museum Amsterdam

Strike A Pose – Framer Framed

Monument for the White Cube

Monuments to the Unsung – Framer Framed

GET LOST – art route, diverse kunstenaars

Silent Scream – Framer Framed

Ode aan de Bijlmer – CBK Zuidoost

De Appel

Untitled (You Don’t Have To Be Here) 

Brace for Impact, Node #6

Sami

Wegwerphuisje

Groot Landschap

Klimmuur

De Poort van Constant

Tuinen van West

Animaris Rhinoseros Transport

Stapeling omlaag

Tectona Grandis

De Kost en de Baat

Black Waves

De Kies

Staalmanplein

Mijn Kunst 2018 – CBK Zuidoost

Anastasis / ἀνάστασις – Oude Kerk

DOE IETS

Monument tegen Apartheid en Racisme

Nelson Mandela

Nationaal Monument Slavernijverleden

Portret van Jan Pieterszoon Coen, J.L. Vreugde

Hortus Botanicus

Monument for Martin Luther King

Gloei!

Voor de Bijen

Tussentijd

The Black Archives

Industrieel Monument

Corned Beef

Zonder titel, Man en Schaap

City Cells

Het Zandkasteel en de Amsterdamse Poort

Dolle Mina

Anton de Kom

Yellow Wings

De Lange Glijbaan

Zonder titel (Twee Schuine Naalden)

Mama Aisa

Sequin Monument

Monument Bijlmerramp

Tayouken Piss

Now, Speak!

Ruimtestructuur

Gedenkteken Steven van Dorpel

Graffiti Art in Heesterveld

Untitled (You Don’t Have To Be Here) – De Appel

De Waag

Licht

De Oude Kerk

Het Raam

Het Bankje

De Straatstenen

Het Stoepje

De Toeristengroep

Het Reclamebord

De Brug

Geluid

Lucht

De Oude Kerk

Waag Society

We Should Have a Conversation (2018) – De Appel

Zonder titel (Hildo)

Ode to Mingus; Spire; Menhir Tower

Opgelichte stoeptegels

Lady Solid

11 Rue Simon Crubellier

Primum movens ultimum moriens

Zonder titel

Your life is calling

Feestelijke beelden

De Wachter

White Noise

Brettensuite

Het Wiel

Betonreliëf

Under Heaven 02

WOW Amsterdam

Cascoland

Opstandingskerk

2 U’s naar buiten / 2 U’s naar binnen

Horse Chestnut

Zonder titel

Rembo

Mirage

Constructie met I-balken

Constellatie van klimtorens

wild care, tame neglect – Frankendael Foundation

Fiep van Bodegom

Roos van Rijswijk

Alma Mathijsen

Massih Hutak

Chris Keulemans

Rashid Novaire

FacebookTwitter
  • Cafe de Pont, Buiksloterweg 3-5
  • Luisteren (19,7 MB)

 

 

Tien jaar geleden was het stil op de pont van Centraal naar Noord. Mensen rookten zwijgend een sigaret en staarden in de verte. Een smartphone had nog bijna niemand. Hipsterfietsen bestonden niet. De hipster zelf was nog niet uitgevonden. De Canta wel, natuurlijk. Aan de overkant stond exact 1 café: Café de Pont. Een goeie plek voor bier, uitsmijters en hamburgers.

Links van de pont stonden de hekken van Shell. Daarachter lag water. Het fietspad, het terras van de Tolhuistuin, de brug en zelfs Eye, het filmmuseum – dat was nog allemaal water. Pas in het voorjaar van 2008, toen Shell zich begon terug te trekken, werd er land opgespoten. Vanaf dat moment ook dook er kunst op langs de oever. Grappige, grimmige, bespiegelende of activistische beelden. Gemaakt voor de tijdelijkheid vaak, soms met de hoop op langer. Nu zijn ze allemaal weg. Van het effect dat ze beoogden, en soms ook echt hadden, valt geen spoor meer te bekennen.

In de tuin van de voormalige portierswoning, vlak achter café de Pont, landde zes weken lang een grijs bouwwerkje dat er niet veel vriendelijker uitzag dan een Oost-Duitse grenspost. Het was Hotel Experimenta van ontwerper Jan Konings. Er paste precies een 2-persoons bed in. Meer niet. Het idee was: de hele buurt is het hotel. Zoek je ontbijt, badkamer, wasserette of kapper? Loop de deur uit en je gaat ze vinden.

Hotel Experimenta maakte deel uit van Urban Play. Droog Design had 13 nieuwe interventies, instrumenten en speelelementen opgesteld langs de oevers van het IJ. ‘Door de creatieve ingrepen en de inbreng van de stedeling,’ schreef Droog,  ‘roept dit experiment in stedelijk ontwerp politieke en sociale vragen in de stad zelf op. Hoe tolerant staan we tegenover de interactie van bewoners met de fysieke stad? Wat zegt dit over de vrijheid van de stadsbewoner om creatief te zijn in zijn eigen stad? En wie heeft hierin het laatste woord?’

Eye stelde in die zomer van 2008 geen politieke en sociale vragen. Dat ze van het Vondelpark verhuisden naar Noord, als eerste culturele instelling van formaat, was een statement op zichzelf. Het iconische gebouw lag nog op de tekentafel. Maar ter begroeting van hun nieuwe buren zetten ze alvast een groot scherm neer op het witte zand en vertoonden James Bond’s Casino Royale in de open lucht.

Van datzelfde strand maakte bewonersvereniging Amsterdam Noord Groene Stad aan het Water (ANGSAW) even later een beeldentuin. Sculpturen van hout, brons, zink en steen stonden over de oever verspreid als schaakstukken na een verliespartij. Onder de oktoberwolken ging er een uitdagende schoonheid vanuit. Alsof die beelden de toekomst tartten hier voet aan wal te zetten.

De toekomst was onherroepelijk onderweg. In de tweede helft van 2009 werd de verlaten kantine van Shell, tegenwoordig restaurant THT, het speelterrein voor de nachtmerries en wensdromen van kunstenaars, ontwerpers en architecten. De uitgestrekte ruimte met de grijze, sleetsgetrapte vloerbedekking, de nissen en hoeken van het bijenkorfachtige gebouw, de ramen aan alle kanten, het was een nukkige maar verleidelijke expositieruimte in die korte periode tussen Shell en het Purmerend-op-poten dat er nu staat.

De eerste tentoonstelling was Weak Signals, Wild Cardsvan de jonge, internationale curatoren van de Appel. Ze hadden een half jaar in Noord gebivakkeerd en zagen door de ogen van projectontwikkelaars hoe hier woontorens, sjieke horeca en appartementen aan de waterkant moesten verrijzen. Ze verbaasden zich over de beleidsmakers en hun blinde geloof in de Creatieve Stad, die geheel bewoond zou worden door, zoals dat heette, ‘zelfstandige, vindingrijke individuen die voortdurend bezig zijn zichzelf te verbeteren.’ In de volksmond: hipsters. Zou het ook anders kunnen, vroegen de curatoren zich af, toen de financiële crisis de ontwikkeling van de Noordelijke IJ-oever stillegde. Ze vroegen: ‘Welke andere vormen van gemeenschap zijn er mogelijk behalve wat de projectontwikkelaars voor zich zien? En wat voor publieke kunst zou je kunnen maken voor deze alternatieve gemeenschappen?’

Ook de tentoonstelling Amsterdam Vrijstaat, onderdeel van de Internationale Architectuur Biënnale, zag dat de crisis ruimte bood. Zef Hemel, nu hoogleraar grootstedelijke vraagstukken, nodigde 9 stedenbouwkundige bureaus uit om een grote maquette te maken voor de toekomstige metropool. Geen uitvoerbare plannen wilde Hemel, en ook geen utopieën. Wel: antwoorden in de maak, op de vragen die hem cruciaal leken voor de stad van de toekomst. ‘Kunnen toeval, ingevingen en spontaniteit een plaats krijgen in het planningsproces? Hoeveel ruimte is er voor experimenten? Is er een planning denkbaar die gelaagd is, incompleet, vol tegenspraak, in bepaalde opzichten chaotisch, open?’ Een van de maquettes was van bureau Urhahn. Dat stelde zich een vrijstaat voor in Noord: 100 percelen van het Vliegenbos uitgegeven aan bewoners met goede initiatieven. Een reuzenrad, een permanente kofferbakmarkt, moestuinen en kleine festivals. Het hoefde niet uitgevoerd en het is ook niet uitgevoerd. Omdat professionals alleen praten over chaotische, open planning zolang er geen geld is om plannen ook echt waar te maken.

Naast de lege kantine lag een ponton met een rond glazen dak, ook leeg. Infocentrum Overhoeks was overbodig, nu de bouw was stilgelegd en er dus geen woningen meer hoefden te worden verkocht. Vanuit de Tolhuistuin organiseerden we daar de driedaagse Niemandsland: visioenen voor het braakland. Het was oktober 2011. We keken uit over de 51 hectare grond die Shell had achtergelaten. Alle laboratoria, kantoren en loodsen waren gesloopt. De gifgrond lag erbij als een maanlandschap. Ekim Tan, architect, presenteerde in die ponton Play Noord! Burgers, bestuurders, ambtenaren, kunstenaars en ontwikkelaars stonden samen rond een grote tafel met de plattegrond van het gebied. In teams mochten ze gekleurde blokjes – huurwoningen, koopwoningen, voorzieningen etcetera – plaatsen waar ze dat het beste leek. Na een lang weekend lag er een collectieve maquette die in alle opzichten afweek van wat we vandaag op Overhoeks aantreffen.

Twee kilometer verderop, aan de andere kant van het braakland, keek een half gesloopt gebouwtje breed lachend toe. Een onbekende kunstenaar had er twee ogen op geschilderd, een geel neusje en rode lippenstift rond de schaterende holte in de muur. Het heeft er nog lang staan te lachen, voordat ook zij tegen de vlakte moest.

Dwalen kwam in al die plannen niet voor. Het richtingloze gemijmer, dat iedere stadsbewoner kent, en zeker degene die niet hier geboren is. Het dobberen over straat, het observeren van al die beweging om je heen, alsof ieder ander er zeker van is waar hij vandaan komt en waar ze naartoe op weg is. In een gebied waar alles draait om vastgoed en vierkantemeterprijzen is er voor zulke overpeinzingen geen ruimte – maar ze zijn er wel op hun plaats. Sarah Payton, kunstenaar en Noorderling van Amerikaanse afkomst, begreep dat. Op de oever naast de pont plaatste ze in juli 2012 een verrekijker van roestend staal op een betonnen voet. Keek je er doorheen, dan zag je niet de overkant maar haar meanderende filmbeelden van de stad, met muziek van Machinefabriek onder haar richtingloos mijmerende voice-over.

In de twee jaar voor de bouw weer op gang kwam stonden een paar kunstenaars stil. Ze stelden ons de vraag wat er van de planeet overblijft als we zo genadeloos doorproduceren. Peter Smith, die enorme kunstwerken maakt van achteloos achtergelaten materiaal, legde in 2012 een wereldbol met een doorsnee van vijf meter in het IJ, helemaal gemaakt van plastic flessen. Smith is een kunstenaar met een missie. ‘Dit is het meest overbodige milieuprobleem dat wij hebben,’ zei hij. Als alle Nederlanders één keer per week een stuk zwerfafval opruimen, ligt er niks meer.’ De wereldbol ligt nu in reptielenzoo Iguana in Vlissingen.

Toen lag hij aan de voet van de leegstaande Shell-toren. Op de begane grond daarvan was de hele zomer het Tijdelijk Museum open, een initiatief van Nathalie Faber en Claartje Kortbeek. In heel Amsterdam stond op dat moment 1,3 miljoen vierkante meter kantoorruimte langer dan een jaar leeg. Faber en Kortbeek nodigden kunstenaars uit om zulke ruimtes tijdelijk van nieuwe energie te voorzien – met werk dat ging over duurzaamheid. Een breimachine op windenergie, Hollandse stillevens van gerecycled plastic en het onderzoek van Arne Hendriks naar het krimpen van de menselijke soort, waardoor we het energie- en voedselprobleem zouden kunnen oplossen.

Om ons er vast aan te laten wennen hoe het is om klein te zijn, bedacht Hendriks een jaar later een gigantische keukentafel en twee keukenstoelen. Op 4 en 5 mei 2013 stonden ze op de Dam. De Telegraaf schreef: ‘De tafel, zo groot als een klein huis, is ontworpen en gebouwd door Stichting Stadshout, een collectief van meubelmakers, houtbewerkers, ontwerpers, en een boomverzorger. Oprichter en meubelmaker Crisow von Schulz zegt: “Wij verzamelen en verwerken de bomen uit eigen stad. Voor deze tafel werden er stammen verwerkt uit alle delen van Amsterdam. De stoelen zijn bijna compleet uit een populier uit de Prinses Irenestraat, in de tafel zit onder meer een iep uit het Vliegenbos en lindes uit de Orteliusstraat.”’ De tafel en de stoelen waren indrukwekkend, Amsterdams, duurzaam en leuk. Van de Dam verhuisden ze naar de oever naast de pont. Ze werden dag en nacht beklommen en bedanst. Maar de IJ-promenade was intussen af. Eye was open, de Tolhuistuin even later ook, de A’DAM toren volgde in 2016. Op Overhoeks verrezen na een lange bouwstop de appartementencomplexen weer. En die keukentafel was niet meer leuk maar een beheersrisico.

Hotel Experimenta, de beeldentuin, de tentoonstellingen in de lege kantine, het lachende gebouwtje, de kijker van Payton, de wereldbol van Smith, de keukentafel van Hendriks en het Tijdelijk Museum – ze zijn allemaal weg. Net als de politieke vragen die ze stelden, de alternatieve gemeenschappen, de spontaniteit in het planningsproces, de collectieve maquettes, het mijmeren over identiteiten, de kritiek op het genadeloos doorproduceren. Kunst is er nog genoeg, kritische ook, maar daarvoor moet je nu naar binnen, bij Framer Framed, Eye of de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Ik moet nog wel eens denken aan het enige kunstwerk waar de ontwikkelcombinatie Overhoeks zelf de opdracht voor gaf. Dat was meteen ook het enige abstracte. Ergens in 2007 lag er opeens een kleine pyramide van kunststof in het water, ter hoogte van het toekomstige Eye. De naam en de maker van het werk heb ik niet meer kunnen achterhalen. ’s Avonds hoorde het verlicht te zijn. Maar meestal bleef het donker. De stroomvoorziening bleek moeilijk te onderhouden. Op een dag was het weg. Tien jaar later denk ik: de meesters van de tijdelijkheid, dat zijn niet de kunstenaars zelf. Die kiezen alleen voor tijdelijkheid als het moet en als het mag. Ze hebben zichzelf niet onmisbaar weten te maken. De ware meesters zijn de bestuurders en ontwikkelaars. Zij zijn het die de ruimte scheppen voor al die grappige, grimmige, bespiegelende of activistische beelden. Ze maken het mogelijk en soms betalen ze er zelfs aan mee. Tot het tijd is om het werk af te maken. Dan is het uit met de kunst.

Ik sta op het terras van Eye en kijk om me heen. Ik moet terugdenken aan de vragen die Droog Design stelde in 2008: ‘Door de creatieve ingrepen en de inbreng van de stedeling roept dit experiment in stedelijk ontwerp politieke en sociale vragen in de stad zelf op. Hoe tolerant staan we tegenover de interactie van bewoners met de fysieke stad? Wat zegt dit over de vrijheid van de stadsbewoner om creatief te zijn in zijn eigen stad? En wie heeft hierin het laatste woord?’

Over Chris Keulemans

Chris Keulemans (Tunis, 1960) is een reizende schrijver, journalist en moderator. Hij was oprichter van Perdu en directeur van de Balie. In 2006 werd hij gebeld door Amsterdam Noord Groene Stad aan het Water (ANGSAW), een vereniging van actieve Noorderlingen die streefden naar een culturele, groene IJ-oever. Of hij wel eens van de Tolhuistuin had gehoord. Samen wonnen ze de gemeentelijke prijsvraag voor een culturele bestemming van die historische plek. Keulemans verhuisde naar Noord. De Tolhuistuin ging uiteindelijk in 2014 helemaal open. Bij zijn afscheid werd hij benoemd tot chroniqueur van Noord.  Jaha Koo is een Zuid-Koreaanse theatermaker en componist. Hij woont en werkt sinds 2014 in Amsterdam, waar hij een master behaalde bij DAS Theatre. Zijn werk beweegt zich tussen multimedia en performance. Daarbij maakt hij altijd zelf de muziek, de video, de tekst en de installaties. Zijn performances hebben altijd te maken met politiek, geschiedenis en zijn eigen levensloop.  Hier horen we opnames die hij maakte bij de pont Buiksloterweg in 2014. 

Agenda

september

Amsterdam Nieuw-West is een plaats van licht en lucht, waar de ruimte voor groei en vernieuwing goed benut wordt. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwbouw in Slotervaart, het uitgestrekte Sloterpark of de innovatieve polders in De Tuinen van West. Maar denk wat betreft vernieuwing ook aan het herplaatsen van Amsterdamse kunstwerken. Kunstwerken die weggedrukt werden op […]

Lees meer →

Wie op de fiets Amsterdam-Noord ingaat, komt een heleboel kunst tegen. Op pleinen en rotondes, op straathoeken en in parken. Er zijn zelfs kunstwerken te vinden aan de gevels van publieke gebouwen. Maar je moet wel góed kijken. Ga mee op ontdekkingsreis door stadsdeel Noord en ontdek alle verborgen schatten. Tijdens Pay Attention Please! organiseert […]

Lees meer →

Torenhoge kantoorgebouwen en strakke appartementen van internationale allure: dat is de Zuidas. Daarnaast ligt de woonwijk Oud-Zuid met zijn georganiseerde woonblokken en rode baksteen-huizen van de Amsterdamse School. Twee totáál verschillende buurten naast elkaar. Ga mee op een tocht door het chique Zuid en ontdek beide wijken. Zakendistrict de Zuidas is eeuwig onder constructie: overal […]

Lees meer →

GET LOST – art route

GET LOST – art route

Event

3 September | 16.00 Performance by Noha Ramadan @ In the garden, Christian Neefestraat 2, Amsterdam Joint this series of unique dance and movement workshops, open to all, following the independent practice of young choreographers from the Jacuzzi collective, Amsterdam. The workshops take place on Mondays on the sculptural installation “Keeping Watch Above The Flowers” by […]

Lees meer →

>>Speciale editie!<< Deze editie van Schrijvers en de Stad is gecombineerd met een wandel- en fietstour, begeleid door een gids en georganiseerd door Artifex. Lees hier meer over deze tour. De tour eindigt met een bezoek aan de opening van de tentoonstelling Ode aan de Bijlmer bij CBK Zuidoost. Aanmelden is niet nodig maar kom […]

Lees meer →

Met torenhoge verwachtingen werd De Bijlmer gebouwd. Op de tekentafel was het een ‘ideale stad’ met veel licht, lucht en ruimte voor alle bewoners. Wonen, werken, verkeer en recreatie waren er gescheiden. Het zou ook een kunstloze stad worden, want De Bijlmer was zó bijzonder: een kunstwerk op zichzelf. Het liep anders. Niet lang na […]

Lees meer →

Studio Wesseling presenteert zaterdag 8 september om 15.00 uur een nieuw (tijdelijk) werk in het publieke domein van Amsterdam Zuidoost: een herinterpretatie van het verdwenen kunstwerk De Grote Glijbaan van Karin Daan. Dit iconische kunstwerk uit 1976 nabij de Amsterdamse metrohalte Ganzenhoef verdween in 2003 op nooit opgehelderde wijze tijdens de stedenbouwkundige vernieuwing van de […]

Lees meer →

Fietstocht West met gids ‘Buiten de ring’ is een gebied waar veel Amsterdammers alleen komen als ze er écht moeten zijn. Jammer eigenlijk. Want wie echt geïnteresseerd is in de geschiedenis, moet juist naar de buitenwijken gaan. Dan trekken alle opeenvolgende stadsuitbreidingen en bouwstijlen langs. Ga mee op ontdekkingsreis door West en laat je verwonderen. […]

Lees meer →

Stedelijk Museum

Stedelijk Museum

Event

Let op! De live Tour met Rashid Novaire op donderdag 13 september start om 17 uur bij de sculptuur van Richard Serra buiten het Stedelijk Museum. Deelname is gratis. Voor Pay Attention Please! maakte schrijver Rashid Novaire een podcast over een stadsdeel dat hem na aan het hart ligt, Amsterdam Zuid. In een bijzondere bijeenkomst […]

Lees meer →

Voor Pay Attention Please! maakte schrijver Roos van Rijswijk een podcast over een stadsdeel dat haar na aan het hart ligt, stadsdeel Centrum. In een bijzondere bijeenkomst op vrijdag 14 september neemt ze ons mee langs de Wallen. Startpunt van de wandeling is de Oude Kerk, Oudekerksplein 23, Amsterdam. Het audioverhaal van Roos van Rijswijk, […]

Lees meer →

Wie op de fiets Amsterdam-Noord ingaat, komt een heleboel kunst tegen. Op pleinen en rotondes, op straathoeken en in parken. Er zijn zelfs kunstwerken te vinden aan de gevels van publieke gebouwen. Maar je moet wel góed kijken. Ga mee op ontdekkingsreis door stadsdeel Noord en ontdek alle verborgen schatten. Tijdens Pay Attention Please! organiseert […]

Lees meer →

Amsterdam Nieuw-West is een plaats van licht en lucht, waar de ruimte voor groei en vernieuwing goed benut wordt. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwbouw in Slotervaart, het uitgestrekte Sloterpark of de innovatieve polders in De Tuinen van West. Maar denk wat betreft vernieuwing ook aan het herplaatsen van Amsterdamse kunstwerken. Kunstwerken die weggedrukt werden op […]

Lees meer →

Torenhoge kantoorgebouwen en strakke appartementen van internationale allure: dat is de Zuidas. Daarnaast ligt de woonwijk Oud-Zuid met zijn georganiseerde woonblokken en rode baksteen-huizen van de Amsterdamse School. Twee totáál verschillende buurten naast elkaar. Ga mee op een tocht door het chique Zuid en ontdek beide wijken. Zakendistrict de Zuidas is eeuwig onder constructie: overal […]

Lees meer →

Het hippe Amsterdam-Oost is the place to be, zoveel is zeker. Maar hoe goed ken je de geschiedenis van dit stadsdeel? Wist je bijvoorbeeld dat je in Amsterdam-Oost talloze verwijzingen naar ons koloniale verleden tegenkomt? Ga mee op ontdekkingstocht en hoor de verhalen van vroeger en nu. In Oost herinneren de Indische buurt en de […]

Lees meer →

Amsterdam is populair. De stad deint mee op de golven van de internationale economie; de drommen toeristen, vele Airbnb’s en grootschalige nieuwbouw- en renovatieprojecten kunnen niemand zijn ontgaan. Zeker in Amsterdam-Noord heerst een ware bouwdrift. TAAK ziet dagelijks de veranderingen die zich voltrekken. Gevestigd in het Poortgebouw van de Tolhuistuin, tot voor kort nog een […]

Lees meer →

>> Let op! Omdat de tour van 29 september in het laatste weekend van Pay Attention Please! valt wordt deze gratis aangeboden. Aanmelden voor dit event via Facebook is gewenst!.<< Met torenhoge verwachtingen werd De Bijlmer gebouwd. Op de tekentafel was het een ‘ideale stad’ met veel licht, lucht en ruimte voor alle bewoners. Wonen, […]

Lees meer →

Studio Wesseling presenteert zaterdag 29 september om 15 uur een nieuw (tijdelijk) werk in het publieke domein van Amsterdam Zuidoost, op het op het CBKunstplein (gelegen tegenover CBK Zuidoost): een herinterpretatie van het verdwenen kunstwerk De Grote Glijbaan van Karin Daan. Dit iconische kunstwerk uit 1976 nabij de Amsterdamse metrohalte Ganzenhoef verdween in 2003 op nooit […]

Lees meer →

Diverse locaties

Event

Slotweekend Pay Attention Please! – 29 en 30 september De manifestatie Pay Attention Please! komt bijna tot een einde! Nog tot zondag 30 september zijn er verschillende activiteiten waarmee Public Art Amsterdam de aandacht vestigt op de rijkdom van de openbare ruimte van Amsterdam, zoals georganiseerde tours in alle stadsdelen, wandelingen met schrijvers en verschillende […]

Lees meer →

Lezing van Frantz Dhers (Let’s be Originals) Zaterdag 29 september, 2018, 20.30 uur Tuinzaal Tolhuistuin, Amsterdam-Noord   Volgens Frantz Dhers raakt de geglobaliseerde mens ontheemd en moeten we op zoek naar een nieuwe balans tussen het nieuwe en het oude, het mondiale en lokale. Tijdens Wiekent Tolhuistuin spreekt Dhers op uitnodiging van TAAK om 20.30 uur […]

Lees meer →

>> Let op! Omdat de tour van 30 september in het laatste weekend van Pay Attention Please! valt wordt deze gratis aangeboden. Aanmelden voor dit event via Facebook is gewenst!<< Fietstocht West met gids ‘Buiten de ring’ is een gebied waar veel Amsterdammers alleen komen als ze er écht moeten zijn. Jammer eigenlijk. Want wie […]

Lees meer →

Stichting NDSM – werf

Stichting NDSM – werf

Event

25 april – 2 december Stichting NDSM-werf Tt. Neveritaweg 61, Amsterdam Ferrotopia Ferrotopia is een kunstinstallatie in de openbare ruimte, ‘gesamtskunstwerk’ en pop-up museum inéén. De kunstinstallatie is een ode aan ijzer (ferro=ijzer) en bestaat uit een verzameling karaktervolle gebouwen gegroepeerd rondom een centraal plein. Onderdelen hiervan waren gedurende de afgelopen drie jaar al te […]

Lees meer →

Het monumentale werk van Giorgio Andreotta Calò (Venetië, 1979) draait het perspectief in de Oude Kerk om van Calvinistisch blauwgrijs naar Katholiek Rood. De kerk was tot de Alteratie van 1578 een Rooms-katholieke kerk, en er waren beelden vernield tijdens de beeldenstorm in 1566. Wie nu de kerk binnenloopt komt in een zee van rood licht terecht, een ingrijpende ervaring. Een zomer lang leeft de kerk mee met licht en donker, binnen en buiten cirkelen om elkaar heen, op het ritme van dageraad en schemering.

Lees meer →

De Appel

Event

Let me hear you say “Yeah”! 2 UNLIMITED is an exhibition in and about Amsterdam. It features people, objects, and ideas currently residing in the city. It considers homegrown artistic practices as critical and analytical tools and the poetics and imaginaries of this space and time. 2 UNLIMITED is set in the current age of […]

Lees meer →

52.366647,4.955800

52.366647,4.955800

Event

Voor Monument for the White Cube heeft P/////AKT een locatie gevonden in een deel van Amsterdam Oost waar de gentrification nog niet heeft toegeslagen en waar nog ruimte is voor een ander soort beleving van de dingen. Heeft de white cube nog recht van bestaan of dient deze ten grave gedragen te worden?

Lees meer →

GET LOST – art route

GET LOST – art route

Event

GET LOST – art route is een kunstroute op de Zuidas van 12 (semi)-openbare kunstwerken, van 22 juni tot en met 22 september 2018. Richard John Jones STICHTING AKZONOBEL ART FOUNDATION Johannes Bütner FLOW REAL ESTATE & EGERIA REAL ESTATE DEVELOPMENT Olle Sternje WTC AMSTERDAM Rosa Sijben ZUIDAS, CITY OF AMSTERDAM, ZUIDASDOK, ZUIDPLUS Monira Al […]

Lees meer →